Uzależnienia Subkultury Zdrowie Filozofia Miłość Szkoła Seks Inne Wywiady Opowiadania Poezja
Skok na główn±!

Poradnik dla początkujących poetów

Autor: Nieznany
Odsłony: 10389
Data: 14-02-2005

Jest to poradnik dla tych, co chcą pisać poezję, ale być może przyda się i tym, co tylko czytają. Są to luźne uwagi, zainspirowane wnikliwą lekturą działu "Poezja" na "Nastku". (P.S. Fakt, że poradnik przybrał formę Dekalogu, należy traktować jako ZUPEŁNY PRZYPADEK.)

1. Aby pisać, należy swobodnie i ze zrozumieniem czytać w języku ojczystym (lub w tym, w którym chce się tworzyć) i korzystać z tej umiejętności jak najczęściej (choćby po to, by sprawdzić, jakie wiersze jeszcze nie zostały napisane).
2. W poezji nie istnieje podział na formę i treść. Forma wpływa na treść, treść na formę. Forma znaczy tak samo jak treść. Nie można oceniać jednego osobno i drugiego osobno ("Treść nawet niezła, ale forma do niczego").
3. Wyrazy nie dzielą się na poetyckie i niepoetyckie, podobnie miejsca, sytuacje, emocje. Można napisać dobry wiersz o wizycie w wychodku, czemu nie. Jednocześnie wszystkich przekonanych, że za pomocą słów typu "pierdolić" uczynią swój wiersz niesłychanie awangardowym, odsyłam do poezji Wojaczka. (No dobrze, powiem jasno: jest to BŁĘDNE przekonanie.)
4. Jeśli decydujemy się na wiersz wolny, nie piszmy go tak, jakby "wolny" znaczyło "bezkształtny, rozprzężony, chaotyczny". Ktoś powiedział, że pisanie wierszem wolnym jest jak gra w tenisa bez siatki. (Kto zgadnie, czyje to słowa, wygra moje dozgonne uwielbienie.)
5. Należy mieć pomysł na cały wiersz, a nie tylko na pierwsze trzy wersy.
6. Powiedzmy sobie jasno, że tematem poezji jest najczęściej miłość, dodajmy do tego, że kilka tysięcy (kilkaset tysięcy? milion?) razy użyto w wierszach połączeń typu "głębia jej oczu", "miłosny dreszcz", "żar jego ust", "jej ust korale" itd., itp. Więc jeśli jesteście zakochani i takie słowa wprost cisną się Wam na ust korale, napiszcie list do ukochanej osoby lub powiedzcie jej to osobiście, nie piszcie jednak wierszy. (Tu zaznaczam, że nie mam nic przeciw miłości - mam za to wiele przeciw kiczowatym wierszom o miłości).
7. Dobry wiersz musi być prawdziwy, a więc jeśli mało Was obchodzi los bezdomnych, nie piszcie społecznie zaangażowanego wiersza o bezdomnych; jeśli nie umarła Wam matka, nie opłakujcie jej rzewnymi wierszami; jeśli nie wiecie dokładnie, o co chodzi z tą Ukrainą (albo z listą Wildsteina, albo z dopłatami unijnymi - itd.), nie piszcie o tym jedynie po to, by być na czasie. Na czasie musi być redaktor głównego wydania wiadomości, nie poeta. Piszcie o rzeczach dobrze sobie znanych, o własnych uczuciach - dla Was są one może nudne i nieefektowne, ale innych mogą zainteresować. Byle szczerze i bez fałszywego wstydu.
8. Wiersza, z którego można usunąć cokolwiek bez szkody dla jego treści, nie można uznać za skończony. Tu nie obowiązuje zasada "im więcej, tym lepiej".
9. Na koniec, gdyby po lekturze poprzednich przykazań ktoś jeszcze miał ochotę napisać wiersz ;) , oddaję głos wybitnemu prozaikowi współczesnemu, Umberto Eco, który w wywiadzie powiedział kiedyś: "Poezja jest jak masturbacja. Wszyscy próbowali pisać wiersze między szesnastym a dwudziestym drugim rokiem życia (...). Podobnie jak wszyscy młodzi ludzie pisałem wiersze, ale dobrze zrobiłem, że zamknąłem je głęboko w szufladzie."
10. Poczytajcie Miłosza, Różewicza, Herberta, Szymborską. Uczcie się od tych, którzy umieją. Od najlepszych. Powodzenia.

Autor: Ciocia Dobra Rada


Średnia: 3.7/5 Oceniony 27 raz(y).

Pokaz arty autora

dodajdo.com
Jak dodać własny artykuł?
Komentarze
piosta145277-04-2010 20:43
gdzie komu trzeba wysyłac wiersze ? odpowiedzcie mi na pw

Rysio19967-10-2009 16:30


green99910-10-2008 09:20
no niezłe.

netboy22-02-2008 20:24
Są przyjmowane, tylko napisanie ciekawego rymowanego wiersza jest trudne i pewnie odpadają ;)

OlciaTrollek22-02-2008 00:00
Alzurin, a co masz do wierszy rymowanych?
Zajrzyj na mój profil- większość starszych utworów jest rymowanych.

Pacoi26-01-2008 15:02
R.Frost ;) Mnie to skutecznie zniechęciło i dobrze.Że to jest bo inaczej było by zbyt dużo pseudo - poetów

Adrian.Tomczak23-10-2007 18:43
O, Boże... no comments.

Black_anhel27-09-2007 12:58
Hm .. szczerze powiedziawszy wzorowałam się na tych radach jeszcze przed przeczytaniem tego poradniuku;) ale dobrze wiedzieć, że wzorowałam się na poprawnych radach:).

Numenelen13-07-2007 16:31
Alzurin, ciekawe :P. Mój jakoś przyjęto ;> A co do rad... jako, że do pisania potrzeba mi doła i w ogóle dziwnego nastroju wolę masturbację ;P nic, nic ^^

lady_masa19-06-2007 12:40
Nie lubie rad co do pisania wierszy, każdy powiniem pisać to co ma na sercu a przeczytanie Miłossza, Różewicza, Grochowiaka... nic nie da bo nie jest dobra rzecza wzorowanie się na czyiś wierszach...Moge przeczytać wiersz Grochowiaka i napisać to samo ale innymi słowami nie będąc świadomą tego...i plagiat :)

Alzurin26-02-2007 22:33
Przydało by sie wspomnieć ze wiersze rymowane przyjmowane nie są, przynajmniej takowych nie widziałem , a już z 50 przeglądnąłem.

nith20-02-2007 20:50
raczej nieprzydatne :/
jasne że Frost :P

Enigma8-02-2007 16:21
No, no, no, przydatne rady ;)

rabbie23-10-2006 22:27
Kola, Katarinka, rzeczywiście: cytowany aforyzm zawdzięczamy Frostowi. Będziecie się cieszyć dozgonnym uwielbieniem. :)
Ktoś, kto jest poetą, nie musi czytać poradników, tak jak ktoś, kto jest szczupły, nie musi czytać o dietach.
Co innego ci, co myślą, że są poetami, i ci, co myślą, że są szczupli. :)

Katarinka15-05-2006 19:47
autorem aforyzmu :
"pisanie wierszem wolnym jest jak gra w tenisa bez siatki." jest Frost

Katarinka15-05-2006 19:47
autorem aforyzmu :
"pisanie wierszem wolnym jest jak gra w tenisa bez siatki." jest Frost

anecka512-04-2006 11:41
przepraszam za bledy:) to z rozpedu

anecka512-04-2006 11:39
ja tez pisz. Nie dlatego jednak by ktos to czytal. Pisze dla siebie a z poradnika zawsze warto skorzystac... dobre rady nigdy nigdy nie sa zle, a to ze pisze dla siebie nie znaczy zego robic dobrze:) zaczelam pisac wczesnie i mam juz wiecej niz 22 lata,poezja jest dla mnie sposobem na bol, nude, rozterki. Czytajac utwory tych najlepszych marze by kiedys te| tak pisac ale nie staram sie na sile. Duzo lepiej wychodzi mi pisanie prozy:). Nigdy z reszta nie mialam problemow z przelewaniem mysli na papier, asle oprucz talentu potrzebne sa jeszcze umiejetnosci;). wiec nie zanudzam... czas sieczegos nauczyc


KOLA 2114-03-2006 03:05
Po pierwsze tekst przytoczony przez Ciebie wydaje się być jednym z aforyzmów Frosta...
A po drugie chciałabym zauważyć, że nieważne jest to czy powinno się pisać obiektywnie lub też subiektywnie. Prawdziwy poeta pisze dla samego pisania...ktoś mógłby tutaj zapytać cóż to znaczy? Więc nieomieszkam udzielić odpowiedzi: Co kolwiek to znaczy, znaczy wiele wiecej, niż wiele słów. Chodzi o to, że nie "artysta dla sławy, a sława dla artysty". Mówiąc prościej jeśli ktokolwiek czuje potrzebę pisania z wewnatrz siebie nie musi korzystać z jakichkolwiek "poradników" !!!
I w tej sytuacji prosze o wyobrażenie sobie uczących się z poradnika "Jak zostać poetą" Miłosza, Rózewicza czy też Szymborską ...

Neffi8-02-2006 14:59
mam pytanie: czy można także dodawać wiersze rymowane, czy preferujecie wyłącznie wiersze białe?

asia1928-01-2006 17:09
w 100% sie zgadzam... fakt moze ja nie potrafie tak pisac...ale chcialabym je pokazać swiatu bynajniej wole wiedziec na jak pisze.... czy dobrze czy zle.... chociaż przyznam ze wole czasem trzymac je w szufladzie;) hehehe ale ogolnie to swietna robota piknie napisne serio.... good;) pozdro ciao

netboy8-12-2005 19:31
A ja uważam, że forma i treść to co innego i można je oceniać osobno.
Forma ma wpływ na treść i odwrotnie, ale niekoniecznie jeśli treść dobra to i forma musi być dobra.

?miej?elek29-07-2005 11:58
ja się nie zgadzam z punktami 2 i 5:).

rabbie19-07-2005 12:02
temptation, to jest wyższa szkoła jazdy, zacząc należy faktycznie od czytania :)

temptation12-07-2005 00:10
1. Aby pisać, należy swobodnie i ze zrozumieniem czytać

Żebym jeszcze umiała pisac ze zrozumieniem:P

rabbie11-07-2005 14:30
pizmowiec, może to i jest błąd, że jesteś dziewczyną, ale nie moja to wina. zgłoś się do rodziców z pretensjami :):):):) wiesz, zarost mnie zmylił.

pizmowiec8-07-2005 23:17
może może. tylko jeden błąd - ja jestem ona :P pozory mylą? :P

rabbie7-07-2005 19:57
kimi, jeśli nie zgadzasz się z punktami 5 i 6, to znaczy, że prawdopodobnie popełniasz błędy, o których tam jest mowa.
piżmowiec: jest coś takiego jak poradnik :) właśnie napisałeś do niego komentarz.

kimi155-07-2005 16:41
Zupelnie nie zgadzam sie z punktem 5 i 6... pisze wiersze juz od dosc dawno i wcale nie musze obmyslac sobie z gory calego wiersza...pisze pod natchnieniem czasem wystaczy ze jedna linijka mi wpadnie do glowy, a reszta sama sie uklada:] i nie sadze ze nie ma zlych wierszy i cenie ludzi ktorzy pisza wiersze-nie sadze tez ze dobrym okresleniem jest "kiczowaty wiersz" bo kazdy pisze to co czuje i nikt nie ma prawa mowic czy to jest kiczowe czy nie... jak ktos ma ochote to pisze wiersz i to jest bardzo dobre moim zdaniem:) pozdrawiam:********* poradnij taki sobie ale nie chce byc nie mila:P Moze Cocia Dobra Rada nie pisze wierszy?:Ppozdrawiam:******

pizmowiec4-07-2005 18:22
Hm...myślę, że nie ma takiego czegoś jak p o r a d n i k...poezję się albo czuje, albo nie. Żadne rady nie pomogą.
Pozdrawiam:)

Nepal30-06-2005 19:18
Nie atakujcie biednej Cioci... :)
Mnie ten tekst pomógł, ponieważ uważam że każdy początkujący poeta który chciałby stworzyć coś sensownego powinien mieć podstawy, by mieć na czym stanąć i rozprostować skrzydła, własne skrzydła, wybujałe i za każdym razem inne, podkreślam. Ważne jest tylko aby te podstawy nie stłamsiły skrzydeł...
Pozdrawiam all.

netboy24-03-2005 22:32
no da się, da się... ale co z tego wynika dla piszących? jak widać po niektórych serwisantach - nic.
A ja dodam coś bardzo innego do działu poezja, zobaczymy czy przejdzie moderację i jeśli tak to jak wy to odbierzecie... już się boję ;P

rabbie24-03-2005 19:14
thom, wartość wiersza nie zależy od tego, czy mówi o prawdziwych uczuciach nadawcy. Niestety. Choćbyś nie wiem jak bardzo kochał, a nie umiesz pisać wierszy, napiszesz smętny gniot. netboy - da się w punktach, jak widać powyżej :):):) mogę się za to zgodzić, że tych punktów powinno być więcej.

netboy23-03-2005 16:37
Mnie ten poradnik też niebardzo się widzi. Tak się nie da zaszufladkować w punktach " co zrobić, aby być poetą".. poza tym nie zgadzam się ze wszystkim.
Co do zamieszczanych w serwisie wierszy... przysyłać może każdy, dodają lub odrzucają osoby z redakcji, według własnego uznania. Domyślać się można, że nie mają identycznych gustów. Wszystkie oceny itp są bardzo względne. Jednemu podoba się pisanie o miłości, a innemu o tym, że zimno na dworze. Pisanie takiego czegoś --> " ty sie nie znasz, odrzuciłeś mi wiersz, a gówno wieesz o pisaniu, sam nie jestes lepszy" bardzo mnie śmieszy. Jak ktoś ma problem to niech doda wiersze do prawdziwego serwisu poetyckiego, tam na pewno pogłaszczą go po główce. Ech.. to nie ważne czy ja czy ktoś inny pisze dobrze czy niedobrze.. liczy się tylko opinia, opinia czytelnika. A to, że mogę odrzucić wiersz to już mój przywilej. Więc jeśli ktoś pisze, że w wierszu są jego emocje i uczucia, że wyraża autora i że wiersz jest bardzo ważny i prawdziwy och ach.. to szczerze - mnie to nie interesuje. Liczy się to co przeczytam i to jak to do mnie trafi. Proste? Jak ktoś chce pisać o aniołkach, zdradzie, miłości, o tym że się zabije i że mu źle itp to niech pisze.. ale tak żeby mi się to podobało i żeby na mnie działało inaczej niż milion wierszy innych autorów. Więc zapowiadam od siebie, że od teraz bedę wywalał wszystkie wiersze, które mi się nie spodobają ;] nie będe robił wyjątków, tylko dlatego że coś w jakimś zaświeci. A jak ktoś chce się dowartościować to niech wrzuci się do dobrego serwisu poetyckiego, jak pisalem na początku, tam rozwieją wątpliwości ;)
Dzięuję za czas poświęcony na przeczytanie mojego komentarza :) buziaki ;* ;]]

Thom...17-03-2005 22:53
rabbie - Co druga osoba na tej stronce?? Ale przeciez tu tylko swietne wiersze sa umieszczane...Nikt sie nie pali?? Bo po co...Jezeli komus on potrzebny to nie umiescil on tu krytyki...Nie wiem co masz przeciwko "kiczowatym" wierszom o milosci...kiczowate to bardzo wzgledne (zaraz ktos powie ze tak mowie bo sam pisze KICZOWATE wierszyki;) Nawet kiczowate wiersze moga miec jakies wielkie znaczeni dla osoby piszacej lub nim "obdarowanej". Jezeli mi sie wiersz nie podoba to nie zwracam na niego uwagi...chyba, ze ktos napisal go na murze sprayem i rano budzac sie i widzac ten napis...czuje z jestem przez niego ..hmm..przesladowany;) Tego bym pewnie nie mogl zmienic(bo pojawilby sie zapewnenastepny) Ale przeciez Ty- dobrawką mozesz odrzucac te wg. Ciebie "kiczowate" wiersze. Fakt, ze jak ktos chce to niech pisze wiersze, ale niech nie katuje nimi innych..heh...wiekszosc probujacych tu cos zamiescic (w dziale wierze)..Dobra koncze, bo zaraz bedzie ze sie czepiam, ze zwyklej zlosliwosci...Ale belethaglar dokladnie wyrazil to co od razu pomyslalem:) Mamy uczyc sie od Ciebie?? Acha...stawiasz sie obok " Miłosza, Różewicza, Herberta..."? "(...) więcej pychy mają ci, co piszą złe wiersze i upierają się, że są one dobre(...)"?? Moze to i racja, ale ja chyba sie nie zaliczam do "so drugiego" niezaleznie jak bylyby złe moje wiersze - probujac je tu zamiescic nie uwazalem wcale ze sa swietne itd. Szukalem poprostu opinii kogos "z zewnatrz" moglem sie nie zgodzic, ale zaakceptowalem to, i mysleze sporo osob z takim wlasnie podejsciem probuje tu cos zamiescic...

Dobrawka17-03-2005 17:48
Widzę, że jakoś nikt się nie pali...

rabbie16-03-2005 15:33
Thom, więcej pychy mają ci, co piszą złe wiersze i upierają się, że są one dobre. Czyli co druga osoba na tej stronce.

Dobrawka12-03-2005 13:05
No to może ktoś napisze lepszy poradnik? Jak ten jest be...

Thom...9-03-2005 14:30
buehehe..etn poradnik to chyba szczyt pychy...:) znaczy napisanie go..."pozjadalem wszystkie mozgi...chcecie cos napisac...to zwroccie sie do mnie"jeszcze powinien byc wlasnie taki podpis: Ciocia Dobra rada...dobre

Nieznany5-03-2005 09:52
Mojzi.. :) Pozdro

A co do poradnika, hmm wczoraj już jeden taki na tym portalu znalazłem, haha kolejny do kolekcji :D Szkoda tylko, żę kolejny którym mógłbym sobie podetrzeć..

Pozdrawiam

Calogero19-02-2005 00:19
najlepsza metoda pisania DOBRYCH wierszy? bardzo łatwa odpowiedź!:
asertywność, subiektywizm!!!

Megaloman14-02-2005 21:02
najczestszym tematem poezji jest miłość? chyba nie czytałeś/aś zbyt dużo poezji:-)

Mojzi14-02-2005 18:28
ja szczerze mówiąc wojtek, wyszedlem z wprawy... dawno juz minely czasy gdy ja tu pracowałem :P, musialbym znow sie wkrecic by cos napisac, -zabardzo mi sie nie chce

belethaglar14-02-2005 18:12
Mogę napisać poradnik "dlaczego niepisać poradników dla początkujących poetów"

wojtek14-02-2005 17:44
a może macie jakieś inne rady? Dawajcie je w komentarzach - potem z tego złoży się jakiś poradnik ;]

belethaglar14-02-2005 14:40
Ciocia Dobra Rada, jesteś jedną z tych osób, które wymieniłaś na końcu, że piszesz poradniki dla poetów?
Wątpie.
Więc wstrzymaj sięz radami, bo nawet nie wiesz kiedy ona może okazać się zła.
Poezja nie jest obiektywna.

Mojzi14-02-2005 11:50
beznadziejne :P

ale fakt faktem to na poziom tego dzialu i dla tych wlasnie poczatkujacych nastolatków:P

no to w sumie dobra robota :P

Dodaj komentarz

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany...